maandag 10 januari 2011

Wat er gebeurt als je gaat nadenken

Op de 5e dag na de chemokuur kan ik zeggen dat ik er lichamelijk goed bij zit! De gevreesde misselijkheid is weggebleven, dus ook geen last van braken. Het lijkt op griepverschijnselen wat ik nu heb. Droge mond, en een pijnlijke keel die ik met veel water drinken goed weg krijg. Soms wat moe maar vooral rusteloos. Ze zeggen dat de Prednison daar ook mee te maken heeft. Autorijden is ook oppassen. Morgen naar de gynaecoloog samen met schoonzus zodat zij ook kan horen wat er gezegd wordt, bang dat ik iets vergeet.

Als je dus kanker hebt en aan een chemokuur begint maar je voelt je goed, wat ga je dan doen? Wachten tot ik beter ben? Dat ook! Maar ook nadenken! Ik tenminste wel.

In het weekend was het net alsof ik alleen maar zat te wachten op de eerste bijverschijnselen. Dat is geen pretje en ik word daar behoorlijk down van. Ik had geen plannen gemaakt en verveelde me te pletter.

Daar komt bij dat alles wel erg snel is gegaan. Van behandel advies naar 1e kuur zat één week. Geen second opinion gevraagd of een alternatieve behandeling. En als de dokter zegt: "niets doen is doodgaan", hoe lang heb ik dan nog zonder behandeling? En hoe lang mét behandeling. Als er 60 á 70 % kans op genezing is, is dat dan definitief en wanneer weet je dan dat je uitbehandeld bent? Nu mijn gezwel van niet-agressief naar agressief is gegaan maakt dat mijn kansen dan beter of slechter? Ik weet inmiddels dat niet-agressief lymfoom niet genezen kan worden maar wel behandeld. Agressief lymfoom kan wel genezen worden maar een combinatie? Who knows! De dokter dus.

Allemaal vragen die nu door mijn hoofd spoken. Daar word ik niet vrolijk van, tijd voor actie dus!

*Alle vragen opschrijven en stellen aan de dokter bij de volgende afspraak
* Verder zoeken aar een alternatieve behandelvorm NAAST de huidige behandeling (geen Silvia Millecam toestanden zoals lotgenoot N. schrijft op haar blog)
*Met mijn werk afgesproken dat ik thuis aan de computer kan werken aan het project waar ik mee bezig was.
*Het bewegingsprogramma volgen wat in mijn persoonlijke behandelplan staat. Ja, zeker een map die ik heb met the do's en dont's. Bewegen is niet mijn ding om maar te zeggen maar ik heb John beloofd een half uur per dag te gaan wandelen.
*Het Vicky Brown huis geeft therapeutische cursussen aan mensen met kanker. Binnenkort ga ik dus boetseren!
*Morgen ga ik naar de kapper want mijn haar zit afschuwelijk en ik ga niet zitten wachten tot mijn haar uitvalt!! Ik ga voor een tijdelijk kort koppie.
* Ik heb een goede vriend uitgenodigd om lekker bij te praten.
*Ik heb leuke mutsen gemaakt voor als het zover is

Kortom ik heb het heft weer in eigen handen, dan blijf ik in mijn kracht.