zondag 2 januari 2011

Wat er aan vooraf ging

Het is nu 2 januari 2011 maar mijn Non-Hodgkin reis begint op 3 december 2010. Ik ben dus een maand onderweg.
De reden dat ik nu pas schrijf is omdat ik het gevoel heb dat ik op die manier grip hou op wat er allemaal gebeurt.

Waarom ik het een reis noem?

Dat heeft een lange voorgeschiedenis.
Ik heb eerder een belangrijke reis gemaakt. In 2006 zijn John en ik begonnen aan de voorbereidingen van een lange reis met een woonwagen getrokken door twee paarden. Die reis was zonder doel, had alleen een richting.
Op die reis heb ik vele inzichten gekregen, over wie ik ben, over wat ik wil zijn en ook heb ik geleerd dat ik altijd mezelf mee neem, welke reis ik ook onderneem. Die verhalen zijn vastgelegd in een website en het schrijven van die verhalen hebben mij geholpen om overzicht te houden van wat er allemaal gebeurde, en dat was veel!

Nu, januari 2011 begin ik aan een nieuwe reis en deze keer wel met een zeer gericht doel:

Genezen van Lymfeklierkanker, non-hodgkin stadium 1 E A 

Een agressief lymfoom voortkomend uit een MALT-lymfoom van de maag. Geloof me, exact een maand geleden had ik hier nog nooit van gehoord, maar het zit er wel!

Net als met de woonwagen reis is er ook een voorbereidingstijd geweest. Ongemerkt maar wel trefzeker.
Juli 2010 ben ik mijn eerste stappen gaan zetten naar een gezondere toekomst. Mijn gewicht schommelt al 30 jaar tussen dik en dun. Jaren van diëten, afvallen en weer aankomen. De maat was vol! en ik besloot te gaan voor een maagverkleining. Niet zo maar een maagverkleining met een bandje maar een definitieve oplossing door het weghalen van een groot stuk maag. Het koste mij vele uren van surfen op het Internet om alle inlichtingen te krijgen. Gesprekken met psychologen, artsen, diëtisten, de zorgverzekering informatie bijeenkomsten en nog veel meer voordat het verlossende woord volgde:

Toestemming en goedkeuring van een Gastric-Sleeve. 

Opgelucht en zeer gemotiveerd meldde ik me aan bij de arts in Belgie: groen licht voor de operatie en de datum zou 21 december worden. Er moesten nog enkele onderzoeken gedaan worden als voorbereiding van de operatie. Een start van een nieuw leven en het uitkomen van een droom van slank en gezond zijn lag dicht binnen bereik. Die droom viel op 3 december keihard in duigen met grote gevolgen.

Het vervolg van deze reis is te lezen in de volgende verhalen.