donderdag 20 januari 2011

Vandaag 2e chemo

Vandaag de 2e chemo gekregen.
Het bloedonderzoek van maandag waarbij bloedwaardes werden gemeten was goed dus groen licht voor de chemokuur.
Dit keer veel sneller dan de vorige keer. Was het bij de 1e chemokuur nog 9 uur ziekenhuis nu waren we in 5 uurtjes klaar, inclusief een gesprek met de behandelend arts.

We hadden heel wat vragen verzameld waar we de vorige keer niet opkwamen.

Zoals het exacte doel van de behandeling. Uiteraard genezing. Doel is de tumor in zijn geheel weg te krijgen. Na overleg met het oncologisch team van het Radboud ziekenhuis in Nijmegen is besloten voor 6 chemokuren. Dus voorlopig geen bestralingen. Op 15 februari krijg ik opnieuw een scan, dat is halverwege de chemokuren, om het voorlopig resultaat te meten.

In het eerste gesprek vertelde de arts heel duidelijk,: niets doen is doodgaan. Ik wil daar meer van weten. Hij was opnieuw duidelijk. Niets doen betekent dat de tumor verder groeit en dan is het een kwestie van maanden tot je dood gaat. Wow. Maanden. Dat kan twee maanden zijn of acht, vertelde hij. Dus is het voor mij heel duidelijk. Er alles aan doen om beter te worden en tot totale genezing te komen. Punt.

In overleg met de arts is een van de chemostoffen verminderd tot de helft. Het middel Vincristine veroorzaakt zenuwuitval in handen en voeten en dat kan blijvende schade opleveren. Ik heb veel last van mijn handen, duimen en wijsvingers, die koud en dood aan voelen. Ik heb ook minder grip. Het zou voor mij een ramp zijn als ik aan mijn handen blijvende schade zou oplopen. Gelukkig kan de stof verminderd worden.

De kuur verliep soepel. We hadden geen eens tijd om een spelletje te spelen wat we hadden meegenomen. Er waren nog drie anderen lotgenoten op de kamer. Het valt me op dat bijna niemand echt ziek is van de chemo. Wel hebben we allemaal in meer of mindere mate last van bijverschijnselen maar niet de misselijkheid waar je altijd van hoort.

Wel is iedereen moe.

Alles bij elkaar een enerverende dag........... en dan heb ik nog niet vermeld dat als ik aan mijn haar trek de plukken los komen........