dinsdag 25 januari 2011

Afleiding en therapie in Vicky Brown huis

Voor afleiding en therapie in Vicky Brown huis geweest.
Eerder al had ik me ingeschreven voor een boetseercursus in het Vicky Brown huis. Er zit een centrum in Den Bosch dus lekker dicht bij. Het is een inloophuis voor mensen die met kanker te maken of hebben gehad. Dat kunnen patienten zijn maar ook partners of familieleden van mensen met kanker.

Vooraf had ik geen voorstelling hoe het boetseren zou zijn. (en nee Connie  het is geen asbak geworden:-)

Het enige wat ik hoopte was dat het geen theekransje zou zijn met allemaal zeurende vrouwen want daar ben ik niet zo van.
Gelukkig ging het heel anders.
Een groepje van 6 vrouwen rondom een grote tafel met klei en hulpstukken en draaiplateaus.
Vooraf wordt er een verhaal verteld met op de achtergrond rustige muziek. Het verhaal roept beelden op waar je later iets mee kunt. Het hele verhaal heb ik niet gehoord, aan het einde viel ik langzaam in slaap!
Nu had ik slecht geslapen maar door de rust in het lokaal en de zachte stem raakte ik helemaal ontspannen, heerlijk. Zo vaak gebeurt het niet dat ik stil in een hoekje ga zitten....

Uit het verhaal haal je een thema waar je mee aan de slag kunt. Verrassend hoe iedereen het anders interpreteerd!
Voor mij was dat opbouwen van zelfwaardering, voor een ander het symboliseren van wijsheid, weer een ander maakte een brug van ziek zijn naar gezondheid.

Al boetserend hebben we over van alles gepraat en maar heel kort over kanker. Pas nadat we klaar waren hebben we elkaar verteld waar het werkstuk voor staat. Het resultaat is helemaal niet belangrijk, het proces wel.

Na het boetseren in het Vicky Brown huis nog "even" naar een bouwmarkt, kringloop en Hema. Helemaal verkeerd want ik was doodmoe toen ik thuis kwam. Dan merk ik dat mijn energie niet gelijk loop met mijn verwachtingen.......