donderdag 7 april 2011

Een maagonderzoek

Vandaag een maagonderzoek (Gastroscopie) gekregen

Gezien mijn ervaring van de vorige keer toen de lymfeklierkanker werd ontdekt heb ik nu een roesje gevraagd. Nou dat scheelt een jas!

Om 9.00 melden bij de dagverpleging en er werd gelijk een infuus aangelegd. Dat ging gelukkig weer goed. Toch raar dat het bij de chemo's steeds zo moeizaam ging. We hadden erg aardige verpleegsters, vol belangstelling en tijd voor een praatje. Mijn bloeddruk wordt gemeten, nooit een probleem daarmee. Eigenlijk had ik geen idee wat de bedoeling was, ik had nml allen een info blaadje gekregen over de gastroscopie. Nu bleek dat we gewoon moesten wachten tot er plaats was op de polikliniek voor interne onderzoeken.

Pas rond 11.00 was er dus plek. John had gevraagd erbij te zijn omdat ik dat graag wil. Het leek de verpleging het beste om dat met de arts te overleggen. Geen probleem!

Op de onderzoekskamer moet ik op mijn linkerzij gaan liggen. Opvangdoek onder mijn hoofd omdat er nogal wat slijm vrij komt. John kon naar de monitor kijken. Dat was maar goed ook want vanaf dat ik het middel kreeg ingespoten weet ik niets meer. Ik heb niet eens gevoeld dat de slang mijn keel inging!

Dat was de vorige keer wel anders. Toen kreeg ik 'm niet doorgeslikt en bleef maar kokhalzen. Nu ook vertelde John maar daar weet ik dus niets van.


Volgens de arts ziet alles er goed uit. Er zit wel littekenweefsel van het lymfoom wat er heeft gezeten en ze heeft daar wat biopsies van genomen.

Op de kamer terug moest ik uitrusten tot de werking van het roesje weg zou zijn. Ik voelde me prima en wilde gelijk weg, maar helaas. Vervolgens word ik een klein uur later wakker, John op een stoel bij het bed wachtend tot ik weer bij mijn positieven ben. Bloeddruk weer uitstekend en weg zijn we.

Nu maar afwachten tot volgende week.

Wat me nu nog rest is het drie maanden doorgaan met het nemen van twee soorten antibiotica,één tegen virussen en één tegen bacteriën, een multivitamine pil en een maagbeschermer capsule, dat gelukkig ook!

Mijn maagonderzoek zit er weer op, hopelijk de laatste medische handeling na vier maanden ziekenhuis bezoek.